The playground

More information here

filmrecension:’American Fable’

med tillstånd av SXSW Film Festival populär på Variety Anne Hamiltons drömmande thriller bör erbjuda sin regissör ett pass till större saker. om imitation verkligen är den uppriktigaste formen av smickrande, registrerar författarregissören Anne Hamiltons ”American Fable” som en vältaligt konstruerad valentin till Guillermo del Toro, vars ”Pan’ s Labyrinth” ger sin film med sin […]

med tillstånd av SXSW Film Festival

populär på Variety

Anne Hamiltons drömmande thriller bör erbjuda sin regissör ett pass till större saker.

om imitation verkligen är den uppriktigaste formen av smickrande, registrerar författarregissören Anne Hamiltons ”American Fable” som en vältaligt konstruerad valentin till Guillermo del Toro, vars ”Pan’ s Labyrinth” ger sin film med sin spökande ryggrad. Gorgeously sköt, och helmed med en känsla av vågad och verve som motsäger Hamiltons greenness till filmskapande, detta är en debut av uppenbara löfte, även om dess historia aldrig riktigt stiger till nivån på sitt hantverk. Premiering i experimental Visions-programmet på SXSW, denna berättelse om jordbruksmark intriger som ses genom ögonen på en drömmande 11-årig har lika mycket arthouse potential som många av de förmodligen mer kommersiella inläggen i berättande tävlingen, men det kan i slutändan fungera bäst som ett pass till större saker för sin begåvade unga regissör.Hamiltons introduktion till filmskapande kom via en praktikplats med Terrence Malick på uppsättningen ”The Tree of Life” och regissörens tendrils är synliga från det allra första skottet, en dramatiskt swooning overhead-vy av en ung tjej som jagar en kyckling genom monströsa expanses av majsstjälkar. Flickan är Gitty (Peyton Kennedy, utmärkt), en fantasifull, friendless klass schooler växer upp i jordbruksmarkerna i Wisconsin. Året är 1982, och hörde Ronald Reagan tal placerar oss rätt i början av gården krisen, dess allvar understryks genom att passera omnämnanden av utslag av självmord i stan.Gitty älskar sin far, salty Abe (Kip Pardue), som gör allt han kan för att distrahera henne från det faktum att de är i allvarlig fara att förlora sin gård. Hennes fabriksarbetarmamma (Marci Miller) är gravid med ett tredje barn, och Gittys äldre bror, Martin (Gavin MacIntosh), är en studie i unhinged, unmodulated malevolence.

vandrar jordbruksmarkerna på sin cykel, hon gör en häpnadsväckande upptäckt: låst inuti hennes familjs oanvända silo är en smutsig men dyrt klädd man som kallar sig Jonathan (Richard Schiff) som hävdar att han har gått dagar utan mat. Även om han är kort på detaljer, Jonathan är en utvecklare som har köpt upp gårdar i området, och det tar inte lång tid för Gilly att intuit att hennes egen familj har spelat en del i denna kidnappning. När hon börjar föra honom mat och böcker, de två utvecklar ett band, med Gitty rappelling ner genom ett litet hål i silo taket för schacklektioner och läsning sessioner.under tiden bedriver Gittys far några mystiska affärer med en Mephistophelean kvinna som heter Vera (Zuleikha Robinson), och Gitty börjar uppleva visioner av en svartklädd, hornad kvinna som går genom landsbygden på hästryggen. Dessa tveksamma förflyttningar i det mytologiska riket-som når en feberisk topp med en prickig drömsekvens — känns konstigt underutvecklad, växlande mellan oskärlig och onödigt uppenbar, med en lång montage som åtföljer en recitation av Yeats ”The Second Coming” ett utmärkt exempel på den senare.

en av de starkaste ledtrådarna Hamilton tar från ”Pan’ s Labyrinth” är dock beslutet att tillåta Gittys egna lojaliteter och missförstånd att diktera filmens p.o.v., och Kennedy bär skickligt filmen på ryggen, utstrålar självförtroende samtidigt som hon behåller en väsentlig naivitet och sårbarhet; hennes många scener av peering genom dörröppningar vid samtal som hon inte riktigt förstår spelas vackert. Men till och med redogör för detta, intrigerna i filmens centrum ger aldrig total mening, och Gittys ultimata etiska dilemma — om att lämna Jonathan till sitt öde eller sätta sin egen familj i fara — kommer aldrig med rätt brådska. Den skohornade introduktionen av några för många främmande element, särskilt en Marge Gunderson-esque pensionerad polis (Rusty Schwimmer), hjälper inte.arbeta med d.P. Wyatt Garfield, Hamilton skjuter landsbygden med ett transformativt öga. Dessa jordbruksmarker är inte dammiga vidder utan snarare fuktiga, nästan primordiala djungler; enskilda ramar från nattscener i familjens ladugård kan lätt vara oljemålningar av Födelsekyrkan. Mer än bara katalogisera vackra skott, Hamilton bygger en arresterande aura av förundran och terror, varav Gingger Shankars spökande, Retande poäng är väldigt mycket en bit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.